Skidåkning på slutet av säsongen – här är tio snösäkra skidområden i Alperna

2015-02-02 - Richard Axelsson

Under våren lockas många skidåkare till glaciärerna. Med höjder på över 3 000 meter bjuder de på både mängder av snö och massor av solsken. Inför den sköna slutspurten av vintersäsongen presenterar här SnowTrex tio områden med garanterad snötillgång.

Sölden

1. Sölden – glaciärglädje i Ötztal

De österrikiska glaciärerna är en värld för sig. Här kan man ägna sig åt vintersport ända fram till sommaren! Genom glaciärerna Rettenbach och Tiefenbach erbjuder Sölden två snögarantier på höjder på upp till 3 340 meter. Högt där uppe finns totalt 34,5 pistkilometer och tio liftar, som sammankopplat bildar Alpernas enda glaciärskidförbund. Totalt har Söldens skidområde 145,5 härliga pistkilometer.

2. Kitzsteinhorn – “Top of Salzburg“

I egenskap av Österrikes första glaciärskidområde – och Salzburger Lands enda glaciär – är Kitzsteinhorn ovanför Kaprun en unik och populär skidgigant. På över 3 000 meters höjd väntar 41 km nedfarter och ca 10 km skidrutter på att utforskas av ivriga glaciärentusiaster.

3. Hintertuxer Gletscher – skidåkning 365 dagar om året

Glaciären längst in i dalen Tuxertal är Österrikes enda året-runt-skidområde. Där uppe väntar 22 pistkilometer på upp till 3 250 meters höjd, och några av dem är alltså öppna året runt. Detta tyrolska skidområde är framförallt känt för sin legendariska ”Bretterpark” och förfogar över 60 sagolika pistkilometer, 13 km skidrutter, härliga solterrasser och mycket mer.

4. Warth-Schröcken – snöeldoradot vid Arlberg

Liftkortsförbundet vid Arlberg anses vara Europas mest snösäkra skidregion. Här faller runt 11 meter nysnö varje år. Ytterligare dragningskraft har skidområdet genom liften Auenfeldjet, som förbinder Warth-Schröcken med Lech-Zürs och skapar ett skidområde med totalt 180 pistkilometer.

5. Damüls – snöriket i Bregenzerwald

Det här är egentligen ingen glaciär, men området ligger ändå i topp vad gäller snön. Statistiken visar tydligt att det ingen annanstans i Europa snöar så mycket som i den lilla walserbyn. Här faller varje vintersäsong otroliga 9,3 meter nysnö, och platsen utsågs 2006 till „världens mest snösäkra by“. Tack vare de stora mängderna snö bjuder det angränsande skidområdet Damüls-Mellau på skidåkning i toppklass nedför totalt 75 pistkilometer och 17 km skidrutter.

6. Tignes – snöpärlan i Espace Killy

Skidområdena Tignes och Val d’Isère bildar tillsammans en av Frankrikes största skidregioner – Espace Killy. Längs totalt 300 km nedfarter och 20 km skidturer kan man åka skidor nästan 10 månader om året. Ovanför Tignes (2 100 m.ö.h.) ligger nämligen ett särskilt snösäkert område som sträcker sig upp till 3 456 meters höjd på berget Grande Motte.

7. Saas-Fee – snösäkerhet på 3 600 meters höjd

I skidområdet i schweiziska dalen Saastal väntar hejdlösa mängder vintersportsnöje. Framförallt glaciärområdet Allalin ovanför Saas-Fees högplatå bjuder på toppförhållanden och pudersnö året runt. Skidområdets liftar sköter transporten upp till 3 600 meters höjd, där man kan åka skidor ända fram till sommaren.

8. Andermatt – freeridecentrum i Centralschweiz

Glaciärskidområdet Gemsstock ovanför Andermatt (1 444 m.ö.h.) är med sina 31 pistkilometer inte särskilt stort, men däremot är det ett av Schweiz mest snösäkra områden. Gemsstock hör till skidområdet Skiarena Andermatt-Sedrun i schweiziska kantonen Uri. Glaciären ligger på nästan 3 000 meters höjd, och härifrån utgår fantastiska, högalpina nedfarter och 6 km skidrutter. Tack vare de utmärkta snöförhållandena är Andermatt en absolut höjdpunkt för freeriders.

9. Bansko – prisvärt och snösäkert i Östeuropa

Bulgariska Bansko har ingen glaciär att stoltsera med, men områdets 75 pistkilometer ligger på upp till 2 560 meters höjd och är därmed väldigt snösäkra. Ski Area Bansko hör till Östeuropas modernaste skidcentrum och är utrustat med konstsnöanläggningar i toppklass. En av höjdpunkterna är den 16 km långa dalnedfarten, som är en av världens längsta. Tripadvisor utsåg dessutom nyligen skidområdet till Europas mest prisvärda skidområde.

10. Livigno – snöparadiset i Lombardiet

Bara läget i sig gör Livigno till en skidort med mycket hög snösäkerhet – området ligger på 1 816 meters höjd i den nordligaste delen av Lombardiet. Den italienska skidbyn ligger på en högplatå mellan de båda skidbergen Mottolino och Carosello 3000, vars sluttningar inbjuder till härlig skidåkning nedför sammanlagt 115 km nedfarter. Visste du förresten att Livigno är en skattefri zon? Här lönar det sig alltså att shoppa loss!

För mer information och bildmaterial för tryck, vänligen kontakta:

TravelTrex GmbH
Richard Axelsson
press-se@traveltrex.com
Tel. +46(0)8-506 396 22

Kommentarer inaktiverade.

Toppskidorter för par, familjer och grupper
Vart åker europeiska familjer, par och grupper för att åka skidor? Skidresearrangören SnowTrex har tagit sig en ordentlig titt, och genom att analysera data från ca 60 000 ... Mer
Legender i snön – 10 historiska skidhjältar
Framstående skidåkare som Jan Boklöv, Hermann Maier och Toni Sailer har format den internationella toppskidsporten som få andra. Idag är de stora namnen bland andra Lindsey ... Mer
Europeisk enkät: Ischgl är Alpernas bästa ...
Även i år är Ischgl Alpernas partyort nummer 1! Det är ett av resultaten som går att utläsa i den stora, internationella kundenkät som SnowTrex genomfört. Fler än 3 200 ... Mer